Husk virksomhedens forsikringer

Når du starter egen virksomhed, enten det er en enkeltmandsvirksomhed eller virksomhed drevet i selskabsform, skal du selv tænke på forsikringerne. Det kan være ubehagelige overraskelser, der møder dig, hvis du ikke er forsikret korrekt. Det er derfor en rigtig god ide at få lavet en gennemgang af behov og muligheder.

Ansatte
Har du ansat medarbejdere, er det som hovedregel lovpligtigt at tegne arbejdsskadeforsikring.

Ansvar, lokaler etc
Virksomhedens indbo er ikke dækket af din private indboforsikring, heller ikke selv om indboet “hører hjemme” på samme adresse. På samme måde er du heller ikke ansvarsforsikret af din private ansvarsforsikring, når du arbejder for din egen virksomhed – uanset selskabsform.

Som selvstændig skal du derfor sørge for, at din virksomhed er korrekt og tilstrækkeligt forsikret i forhold til både ansvar og indbo, men undersøg mulighederne hos et eller flere forsikringsselskaber.

Dagpenge og sygedagpenge
Bliver du syg, eller på anden måde uarbejdsdygtig, har du kun dig selv at falde tilbage på. Medlemsskabet af en A-kasse kan som udgangspunktet kun hjælpe dig, hvis du vælger at lukke din virksomhed.

Afhængig af sygdom, omsætning og en række andre forhold, kan det vise sig nødvendigt – og så kan A-kassen være redningen fra at skulle søge kontanthjælp. Uanset hvad, så bør du gøre dig det klart, inden du vælger at melde dig ud.

Hvis uheldet skulle være ude og du eller en medarbejder bliver syg, kan du få sygedagpengerefusion. Dette foregår via nemrefusion på virk.dk. Som selvstændig kan du få sygedagpenge efter 14 dage, men det er muligt at tegne en forsikring hos Økonomistyrelsen for et beskedent beløb, således at det er muligt at få sygedagpengerefusion allerede fra dag 1. eller dag 3.